در حال بارگذاری ...
...

قصه اجرای ترکیبی موسیقی ـ نمایشی"این فصل را با من بخوان" از 40 ، 50 روز پیش آغاز شد. ایده اصلی کار از مجید انتظامی است. او ‌سال‌هاست در مقام آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک فعالیت‌های شاخصی ‌داشته است. مجید انتظامی ‌با ‌شکل اجرایی کاملاً متفاوت و با بهره‌مندی از هنر نمایشی برای تصویر کردن قطعات موسیقی، به دنبال جذب مخاطب و بردن اجرای ارکستر سمفونیک بین مردم بود.
در همین روزها همچنین یک نویسنده و آهنگساز معروف دست به اقدامی نسبتاً موفق زد

قصه اجرای ترکیبی موسیقی ـ نمایشی"این فصل را با من بخوان" از ۴۰ ، ۵۰ روز پیش آغاز شد. ایده اصلی کار از مجید انتظامی است. او ‌سال‌هاست در مقام آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک فعالیت‌های شاخصی ‌داشته است. مجید انتظامی ‌با ‌شکل اجرایی کاملاً متفاوت و با بهره‌مندی از هنر نمایشی برای تصویر کردن قطعات موسیقی، به دنبال جذب مخاطب و بردن اجرای ارکستر سمفونیک بین مردم بود. در همین روزها همچنین یک نویسنده و آهنگساز معروف دست به اقدامی نسبتاً موفق زده بودند. سیدمهدی شجاعی و لوریس چکناواریان چند شب سمفونی رسول عشق و امید را اجرا کردند.

رضا آشفته:
قصه اجرای ترکیبی موسیقی ـ نمایشی"این فصل را با من بخوان" از 40 ، 50 روز پیش آغاز شد. ایده اصلی کار از مجید انتظامی است. او ‌سال‌هاست در مقام آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک فعالیت‌های شاخصی ‌داشته است. مجید انتظامی ‌با ‌شکل اجرایی کاملاً متفاوت و با بهره‌مندی از هنر نمایشی برای تصویر کردن قطعات موسیقی، به دنبال جذب مخاطب و بردن اجرای ارکستر سمفونیک بین مردم بود.
در همین روزها همچنین یک نویسنده و آهنگساز معروف دست به اقدامی نسبتاً موفق زده بودند. سیدمهدی شجاعی و لوریس چکناواریان چند شب سمفونی رسول عشق و امید را اجرا کردند.
اما مجید انتظامی باز هم به دنبال تفاوت‌های بیشتری در ترکیب و تلفیق هنر نمایش با موسیقی است. او می‌خواهد تماشاگر از بدو ورود به سالن با اجرا درگیر شود و در آخر با پیوستن به گروه همنوایان و سرودخوانی جزئی لاینفک‌ اجرا شوند.
این ایده در ابتدا برای دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو مطرح شد و با پذیرفته شدن آن، حسین پارسایی، کارگردان، هم وارد کار شد تا براساس مشهورترین قطعات مجید انتظامی قصه‌ها و مفاهیمی استخراج شود و یک گروه نمایشی براساس طراحی حرکات رفتاری برای شکل بخشیدن به این قصه‌ها و مفاهیم تلاش خود را در صحنه و در ارتباط مستقیم با قطعات به نمایش بگذارد.
شاید انگیزه اصلی این اجرا هفته دفاع مقدس باشد که از اول تا 6 مهر برای این منظور در نظر گرفته شده است. همین تا حد زیادی باعث ایجاد ریتم تند در تمرین‌ها و‌ فرصتی 5 روزه برای هماهنگی گروه بزرگ موسیقی و هنرهای نمایشی به منظور رسیدن به مطلوب‌ترین شکل اجرایی در نظر گرفته شده است.
شکل اجرا هم از ابتدا مشخص بود. روز واقعه و مراسم عروسکی در مقدمه این اجرا دیده می‌شود. پس از آن نوبت به عزاداری و اجرای مراسم زار است که در نهایت به حماسه خرمشهر و ایجاد ‌فضایی شادی‌آور برای القای مفهوم فتح و پیروزی است. سپس قطعاتی از موسیقی فیلم از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف و آژانس شیشه‌ای اجرا می‌شود. در نهایت جمعیت حاضر در سالن نیز به همخوانی برای قطعه پایانی"سمفونی ایثار" وارد اجرا می‌شوند.
در بخش موسیقی عده‌ای از زبده‌ترین نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به همراه بهترین آوازخوانان گروه کُر تالار وحدت دعوت به کار شده‌اند که زیر نظر مجید انتظامی برای اجرای این 5 قطعه رهبری می‌شوند. البته شکل قرار گرفتن و چیدمان حضوری این هنرمندان نیز کاملاً با شکل معمول ارکستر سمفونیک متفاوت خواهد بود. انتظامی از جمعی از نوازندگان سازهای مسی می‌خواهد که در سالن به شکل پراکنده بایستند و حتی حضور اینان به بالکن‌ها کشیده خواهد شد. با برهم ریختن چیدمان حضور این نوازندگان، سعی بر آن است که فاصله رسمی و خشک و قراردادی از بین برود و نوعی وحدت و یکی شدن با مردم ایجاد شود. گروه ‌نیز در چند جای سالن و در کنار تماشاگران و برای آماده سازی آنان برای اجرای قطعه پایانی پراکنده می‌شوند.
گروه نمایشی نیز ‌جایی ثابت برای به نمایشی در آوردن مفاهیم ندارد، آنان مدام چشم‌ها را به هر نقطه نامنتظری خیره می‌کنند تا هـمان تـفاوت و تـجربه دیـگرگونه در لابه‌لای ثانیـه‌های نمایش ـ موسیقی"این فصل را با من بخوان" تداوم یابد.
شاید ریتم، مهم‌ترین خصلت برای دعوت تماشاگر در این اجرای مشترک باشد و مطمئناً ریتم باید براساس قطعات از پیش آماده شده و در هماهنگی با این قطعات شکل بگیرد. به همین علت مجید انتظامی قطعات مورد نظر را ضبط کرده و در اختیار گروه نمایشی قرار داده است، تا براساس آن قصه‌ها، حرکات رفتاری، ریزنقش‌های هنری و زیبایی شناسانه، طراحی صحنه و روایت کاری شکل بگیرد.
عده‌ای از حرفه‌ای‌ترین افراد برای شکل دادن به"این فصل را با من بخوان" دعوت به کار شده‌اند تا اگر فرصت فشرده‌ است و هدف والا و بزرگ بهانه‌ای برای شکست وجود نداشته باشد. باید با عزمی ‌‌راسخ چنین هدفی در صحنه به وقوع بپیوندد. اگر چنین شود که دو روز دیگر برای تحقق این آرزو باقی است، می‌توان به تداوم یک شکل و الگوی نمایشی ـ موسیقایی امیدوار بود. شکلی که‌ اپرا و اپرت نیست، بلکه نوعی نمایش موزیکال منحصربه‌فرد است.
در این پروژه بزرگ مجید انتظامی در مقام آهنگساز و رهبر ارکستر، حسین پارسایی کارگردان نمایش، محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس، مهتاب نصیرپور بازیگر و راوی، حسین مسافرآستانه مشاور اجرایی، ابراهیم اثباتی طراح هنری، نادر رجب‌پور طراح حرکات رفتاری و جمعی از هنرمندان نوازنده، کُر و بازیگر‌ در خدمت کار هستند تا در نهایت با اشاره به مظلومیت رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله به حماسه باشاکوه اینان در مقاومت در برابر ظالمان بپردازند.
در این پروژه بزرگ ملی و حماسی، معاونت هنری وزارت ارشاد، دفتر موسیقی و شعر، مرکز هنرهای نمایشی بیشترین نقش‌ را برعهده دارند تا به گونه‌ای متفاوت خاطره حماسه‌آفرینان هشت سال جنگ تحمیلی را زنده کنند.
از آن جا که حضور نام‌های آشنا در ‌اثری هنری ضامن استقبال اولیه است و از سوی دیگر"این فصل را با من بخوان" فقط 8 شب اجرا می‌شود، به منظور دادن خدمات بهتر ‌ پیش‌فروش این نمایش ـ موسیقی از دوشنبه‌ 26 شهریور در تالار وحدت آغاز شده و به سبب پایان هفته دفاع مقدس و ارائه برنامه‌های خاص در تالار وحدت، امکان تمدید این اجرا قابل پیش‌بینی نیست. در این صورت برد با کسانی خواهد بود که از هم اکنون با خرید بلیت‌ از نزدیک شاهد‌ اجرایی متفاوت باشند‌.